Παρασκευή, 1 Απριλίου 2016

ΕΙΝΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙΣΤΙΚΟ, ΕΙΝΑΙ ΑΓΟΡΙΣΤΙΚΟ..-1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Οι δραστηριότητες που ακολουθούν έγιναν στο πλαίσιο του 3ημερου σεμιναρίου του ΕΚΔΔΑ (Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Δίοικησης και Αυτοδίοικησης) το οποίο είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών Προσχολικής και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα διακρίσεων και ισότητας των δύο φύλων. Ακολουθούν οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στο Νηπιαγωγείο σχετικές με τα θέματα του σεμιναρίου.


ΑΦΟΡΜΗΣΗ: Η διαμάχη μεταξύ αγοριών και κοριτσιών της τάξης ως προς το αν μπορούν τα αγόρια να παίζουν στην κουζίνα και τα κορίτσια στη γωνιά με τα τουβλάκια.

ΣΕ ΠΟΙΑ ΑΝΑΓΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/-ΤΡΙΩΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΕΤΑΙ Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Στην ανάγκη να κατανοήσουν ότι δεν υπάρχουν αυστηρά ανδρικά και γυναικεία επαγγέλματα και στο ότι και οι δουλειές του σπιτιού είναι μια σημαντική εργασία και να την εκτιμήσουν ανάλογα.



ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Η΄ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΤΑΞΗΣ:

  •    Παιδί και Γλώσσα
  •     Παιδί και τεχνολογία
  • Παιδί και ανθρωπογενές περιβάλλον

ΔΙΑΡΚΕΙΑ(ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΩΡΩΝ): Τρεις διδακτικές ώρες
Α΄ΦΑΣΗ(ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ , ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΤΕ):
Στα παιδιά παρουσιάστηκε  το βιβλίο του Γιώργου Μαρίνου : «Η οικογένεια Ψηλό Κοντού».


 Το βιβλίο πραγματεύεται την ιστορία μιας συνηθισμένης πυρηνικής οικογένειας όπου ο πατέρας εργάζεται –όπως συνήθως-  τα παιδιά πηγαίνουν στο σχολείο και η κυρία Ψηλοκοντού κάνει τις δουλειές του σπιτιού-όπως συνήθως. Το μεσημέρι γυρίζουν όλοι στο σπίτι, τρώνε και ο πατέρας βλέπει τηλεόραση –όπως συνήθως γιατί «όποιος δουλεύει όλη μέρα πρέπει να ξεκουράζεται», τα παιδιά διαβάζουν και η κυρία Ψηλοκοντού συνεχίζει μέχρι το βράδυ να κάνει τις δουλειές του σπιτιού –όπως συνήθως. Μέχρι που έρχεται κάποια μέρα που η κυρία Ψηλοκοντού θυμώνει γιατί: «όποιος εργάζεται μέρα και νύχτα πρέπει να ξεκουράζεται». Ξεκινά ένα ταξίδι ακολουθούμενη από όλη την οικογένεια. Στη διαδρομή συναντούν και άλλα πρόσωπα που και εκείνα μπαίνουν στην ουρά που έχει δημιουργηθεί πίσω από την ηρωίδα. Τελικά φτάνουν στο σπίτι και ο καθένας πρέπει να κάνει μια δουλειά από αυτές που κάνει κάθε μέρα η κυρία Ψηλοκοντού. Οι άντρες δυσανασχετούν και λένε ότι δεν ξέρουν να κάνουν τίποτα από τις δουλειές του σπιτιού. Τελικά καταφέρνουν να μάθουν τις δουλειές και να γυρίσουν στα σπίτια τους έτοιμοι να συνεισφέρουν και αυτοί στις οικιακές εργασίες. Το παραμύθι  αποτέλεσε την αφορμή για να ξεκινήσει η συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με τις δουλειές του σπιτιού. Υποβάλλαμε σχετικά ερωτήματα  στα παιδιά όπως: «Μπορούν οι άντρες να κάνουν μερικές από τις δουλειές του σπιτιού;», «Υπάρχουν κάποιες δουλειές που ο μπαμπάς καταφέρνει να κάνει στο σπίτι;», «Τι δουλειές κάνουν συνήθως ο μπαμπάς και η μαμά σας στο σπίτι;», «Τι θα συνέβαινε αν το μεσημέρι που γυρίζατε σπίτι το φαγητό δεν ήταν έτοιμο;», «Τι θα συνέβαινε αν κυριαρχούσε ακαταστασία στο σπίτι;», «Αν δεν είχατε καθαρά ρούχα να φορέσετε;»
    Σε επόμενη δραστηριότητα διαβάσαμε  στα παιδιά το ποίημα του Τζιάνι Ροντάρι: «Ποιος διευθύνει;» από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων της Α΄ και Β΄ Δημοτικού. Ενθαρρύναμε τα παιδιά να πουν ποιος διευθύνει στο σπίτι τους , αν υπάρχει ένας αρχηγός ή όλοι συνεισφέρουν. Επιχειρήσαμε να συγκρίνουμε το ποίημα και το παραμύθι που έχουμε διαβάσει και βρήκαμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στις δύο οικογένειες που αναφέρονται σε αυτά. Τι σημαίνει ότι σε μια οικογένεια «όλοι αγαπιούνται» και δεν υπάρχει αρχηγός  και τι γινόταν  στην οικογένεια Ψηλοκοντού. Σε έντυπο τα παιδιά ζωγράφισαν μια καθημερινή εργασία στο σπίτι που κάνουν  ο μπαμπάς και η μαμά τους.















Σε power point είχαμε ετοιμάσει εικόνες με διάφορα επαγγέλματα (πιλότος, υδραυλικός, πυροσβέστης, διάφορες οικιακές δουλειές, νηπιαγωγός, χειριστές μηχανημάτων κλπ) στις οποίες είχαμε περικόψει τα πρόσωπα. Δίπλα στις εικόνες τοποθετήσαμε τη φωτογραφία ενός άντρα και μιας γυναίκας.





 Κάθε φορά που εμφανιζόταν μια εικόνα ζητούσαμε από τα παιδιά να σύρουν πάνω της το πρόσωπο που νομίζουν ότι μπορεί να κάνει τη συγκεκριμένη δουλειά. Συζητούσαμε για τις επιλογές που έκαναν  κάθε φορά. Στη συνέχεια παρουσιάσαμε τις εικόνες όπως ήταν πριν την περικοπή και συγκρίναμε αυτό που επέλεξαν τα παιδιά με αυτό που έδείχνε η εικόνα. Στο τέλος συζητήσαμε αν υπάρχουν επαγγέλματα μόνο για γυναίκες και επαγγέλματα μόνο για άντρες.
Σε έντυπο τα παιδιά ζωγράφισαν ποιες άλλες δουλειές θα μπορούσε να κάνει η κυρία Ψηλοκοντού εκτός από αυτές που αναφέρονται στο παραμύθι.












 




ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΜΦΥΛΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ:
Μέσα από τις δραστηριότητες έγινε προσπάθεια να κατανοήσουν τα παιδιά ότι η οικιακή εργασία είναι μια σημαντική μορφή εργασίας για την ζωή της οικογένειας και πως όλα τα μέλη  ανεξάρτητα του φύλου τους πρέπει να συνεισφέρουν. Προσπαθήσαμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κατανοήσουν  ότι δεν υπάρχουν επαγγέλματα που απευθύνονται μόνο σε άντρες ή μόνο σε γυναίκες αλλά όλοι και όλες έχουν ικανότητες στην άσκηση ενός επαγγέλματος.
Μέσα από τις ζωγραφιές συνειδητοποιήσαμε την σύνδεση που έχουν κάνει τα παιδιά ανάμεσα στο φύλο και το επάγγελμα. Επηρεασμένα από το δικό τους οικογενειακό περιβάλλον αποτύπωσαν τις οικιακές εργασίες άλλοτε σαν μέλημα μόνο της μητέρας και άλλοτε να μοιράζονται ανάμεσα στον πατέρα και στη μητέρα. Χρειάζονται να οργανωθούν ακόμα περισσότερες δραστηριότητες προκειμένου να αντιληφθούν τα νήπια την ισότητα μεταξύ των μελών της οικογένειας αλλά και ότι η άσκηση ενός επαγγέλματος δεν πρέπει να καθορίζεται με βάση το φύλο των ατόμων.
 Σε μια σχετική συζήτηση για το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν  τα παιδιά όταν μεγαλώσουν η πλειοψηφία των κοριτσιών δήλωσε ότι επιθυμούν να γίνουν τραγουδίστριες ή χορεύτριες παράλληλα με τα παραδοσιακά επαγγέλματα της δασκάλας, της νοσοκόμας, της γιατρού ενώ τα αγόρια δήλωσαν ότι θέλουν να γίνουν κτηνίατροι, αστυνομικοί και στρατιωτικοί.

 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Μαρίνος, Γ.(2005). Η οικογένεια Ψηλό Κοντού. Αθήνα: Κέδρος
Τσιλιμένη, Τ., Γραίκος, Ν., Καίσαρης, Λ., Καπλάνογλου, Μ.( 2012).Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων Α & Β Δημοτικού: Το δελφίνι. Αθήνα: ΟΕΔΒ
Επιμορφωτικό Υλικό Προγράμματος ΕΚΔΔΑ για την Ευαισθητοποίηση των εκπ/κών Προσχολικής και Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης σε θέματα διακρίσεων και ισότητας των δύο φύλων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου