Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

«Άνοιξη μύρισε ,ποίηση θύμισε…»-Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Λεωνιδίου

Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Λεωνιδίου
«Άνοιξη μύρισε ποίηση θύμισε…»



ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Αφορμή για να ασχοληθούμε με την ποίηση στάθηκε το καλωσόρισμά μας στην Άνοιξη και η όρεξη για αναζητήσεις και ανακαλύψεις κατ’ επέκταση. Επιλέξαμε τον σπουδαίο μας ποιητή Γιάννη Ρίτσο, γιατί η γραφή του είναι πιο προσιτή στα παιδιά και η μελοποιημένη συλλογή του «18 λιανοτράγουδα για την πικρή πατρίδα» θα μπορούσε να μας δείξει την πολυδιάστατη υπόσταση της ποίησης. Με κάθε επιφυλακτικότητα για το πώς θα υποδεχτούν τα παιδιά την συγκεκριμένη μορφή λόγου ξεκινήσαμε…
 
Στόχοι:
  • Να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά είδη γραπτού λόγου και να αποκτήσουν κίνητρα για την εκμάθηση και την χρήση του.
  •  Να κατανοήσουν ότι ο προφορικός και ο γραπτός λόγος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής και χρησιμοποιείται ως μέσο επαφής και επικοινωνίας, έκφρασης συναισθημάτων , μεταφοράς μηνυμάτων κλπ.
  • Να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο
  •  Να αναρωτηθούν , να συζητήσουν , να καταλήξουν και να καταγράψουν τις εκτιμήσεις τους.
  •  Να καλλιεργηθεί η αισθητική τους αντίληψη.
  •  Να διεγερθεί και να διατηρηθεί το ενδιαφέρον και η φαντασία τους.
  •  Να αναπτυχθεί η αναπαραστατική τους σκέψη και να εκφραστεί με την τεχνική του κολλάζ.
Υλοποίηση Δρατηριοτήτων
Η πρώτη επαφή μας με την ποίηση ήταν με ένα ποίημα του Γιάννη Ρίτσου από την συλλογή «18 λιανοτράγουδα για την πικρή πατρίδα».
 Πρώτα έπρεπε να συλλέξουμε πληροφορίες για δύο βασικά ερωτήματα:   
  « Τι είναι ποίηση;»
                                     «Πώς λέγεται αυτός/ή που γράφει ποιήματα;»

Και στα δύο ερωτήματα οι απαντήσεις ήταν ειλικρινείς όσο και εντυπωσιακές!




Με εφόδια τις γνώσεις μας και την όρεξη για ανακάλυψη ξεκινήσαμε το ταξίδι στον πολύχρωμο, ευωδιαστό και πλημμυρισμένο από συναισθήματα κόσμο της ποίησης!


Διαβάσαμε το ποίημα και επιχειρήσαμε να το κάνουμε εικόνα



Αφού μάθαμε ότι ο άνθρωπος που γράφει ποιήματα λέγεται «ποιητής» αν είναι αγόρι και «ποιήτρια» αν είναι κορίτσι , προσπαθήσαμε να μαντέψουμε αν το συγκεκριμένο ποίημα έχει γραφτεί από αγόρι ή από κορίτσι…








 Τελικά μάθαμε ότι το ποίημα έχει γραφτεί από ένα αγόρι πριν πολλά πολλά χρόνια και το όνομά του είναι Γιάννης Ρίτσος . Έπειτα προσπαθήσαμε να φανταστούμε και να ανακαλύψουμε την ιστορία πίσω από το ποίημα…

Πρώτη μας απορία ήταν
« Ποια τοπία μπορεί να έχει δει το πουλάκι ;»

«Μια οικογένεια από φλαμίνγκο» 



«Προβατάκια σε λιβάδι»


«Συνάντησε κοάλα και έγιναν φίλοι στην Αυστραλία»


«Την διαδρομή για το super market»

« Πήγε στην Αφρική και συνάντησε στρουθοκαμήλους και λιοντάρια»



«Στάθηκε σ’ έναν βράχο και έβλεπε την θάλασσα»

Έπειτα αναρωτηθήκαμε
«Πώς έμαθε και έγραψε ο ποιητής μια ιστορία για ένα τριανταφυλλί πουλί;»


 «Καθώς έτρωγε παγωτό, ένα σύννεφο του είπε την ιστορία για το πουλί τριανταφυλλί»



«Άκουσε το τιτίβισμα του πουλιού κι έτσι σκέφτηκε το ποίημα»


«Μια φίλη του του είπε να γράψει την ιστορία»



«Από την φαντασία του το φαντάστηκε και το έγραψε»



«Οι ανεμοθύελλες του είπαν ιστορίες»


Μάθαμε ότι ο Γιάννης Ρίτσος ήταν πολύ φίλος με έναν μουσικό , τον Μίκη Θεοδωράκη και αυτός του ζήτησε να γράψει κάποια ποιήματα για να τα κάνει τραγούδια…



Όμως εκείνην την περίοδο δεν βρίσκονταν στο ίδιο μέρος κι έτσι αναρωτηθήκαμε

 «Πώς μπορεί να επικοινώνησαν;»


«Μπορεί ο Μίκης Θεοδωράκης να έκανε επίσκεψη στο σπίτι του Γιάννη Ρίτσου»




«Πήγε και τον βρήκε με μια βάρκα, πήγαν βόλτα με την βάρκα και του ζήτησε να γράψει ποιήματα.»


«Ο Μίκης Θεοδωράκης έκανε επίσκεψη στο σπίτι του Γιάννη Ρίτσου»




«Πήρε το λεωφορείο και τον βρήκε»



«Του έστειλε μήνυμα στο κινητό» 



«Ο Μίκης έστειλε στον Γιάννη γράμμα.»



«Ο Μίκης Θεοδωράκης έκανε σέρφιν για να φτάσει στον Γιάννη Ρίτσο και να του μιλήσει.»


Μάθαμε επίσης ότι ο τίτλος που έδωσε ο Γιάννης Ρίτσος στο συγκεκριμένο ποίημα ήταν «Κυκλάμινο» και η απορία μας ήταν προφανής:
«Γιατί ένα ποίημα που μιλάει για ένα τριανταφυλλί πουλί έχει ως τίτλο το όνομα ενός λουλουδιού;» 

Οι απαντήσεις και εδώ ήταν απρόσμενα ευχάριστες…


Έπειτα από την μικρή μας περιπλάνηση σε στίχους, ζωγραφιές και ήχους, επιστρέψαμε στο αρχικό μας ερώτημα : «Τι είναι ποίηση;». Η άποψή μας είχε διαφοροποιηθεί!
"Ποίημα τελικά δεν είναι μόνο κάτι που πρέπει να το μάθουμε στο σπίτι για να το πούμε στο σχολείο", αλλά



-      Μια ιστορία
·       Ένα μήνυμα
·       Μια αφιέρωση
Ακούγοντας μελοποιημένο το ποίημα σκεφτήκαμε ότι η τέχνη της ποίησης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με όλες τις υπόλοιπες τέχνες και αποφασίσαμε, σαν εν δυνάμει καλλιτέχνες, να δώσουμε στο ποίημα εικαστική διάσταση. 
Συγκεκριμένα σκεφτήκαμε να φτιάξουμε δύο πίνακες , ένα για κάθε στροφή…
Πήραμε λοιπόν τα πινέλα μας και ξεκινήσαμε





Συζητήσαμε όλοι μαζί και αποφασίσαμε για το περιεχόμενο του κάθε πίνακα


Και κάπως έτσι οι μαρκαδόροι και τα ψαλίδια έπιασαν δουλειά…






Και ιδού!!!








Αξιολόγηση
Αν και ,όπως προαναφέρθηκε , ήμασταν ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στο πώς θα υποδεχτούν τα παιδιά την ποίηση και κυρίως στο αν θα διατηρηθεί το ενδιαφέρον τους, ωστόσο το αποτέλεσμα ήταν πραγματική έκπληξη! Στην αρχή αντιμετωπίσαμε δυσκολίες όσον αφορά στο ίδιο το αντικείμενο διερεύνησης , δεν μπορούσαν δηλαδή να κατανοήσουν, γιατί επεξεργαζόμαστε ένα ποίημα από την στιγμή που δεν υπάρχει κάποια γιορτή. Προχωρώντας όμως σταδιακά και αφού διαβεβαιώθηκαν ότι δεν υπάρχει πιθανότητα λάθους στις απόψεις τους, πετύχαμε να διατηρήσουμε το ενδιαφέρον τους που ίσως ήταν το πιο μεγάλο στοίχημα στην συγκεκριμένη θεματική προσέγγιση . Τα παιδιά ανέπτυξαν και ανέδειξαν την δημιουργική τους σκέψη, συνεργάστηκαν στην διατύπωση και την καταγραφή απόψεων και στην δημιουργία των πινάκων. Αντάλλαξαν απόψεις χωρίς να κατακρίνει ο ένας τον άλλο και βοηθούσαν ο ένας το άλλο όταν δυσκολεύονταν να εκφραστούν. Οι στόχοι μας ως επί το πλείστον επιτεύχθηκαν και μας επιβεβαίωσαν την άποψη, ότι ένα παιδί σου διδάσκει πολλά περισσότερα από αυτά που έχεις εσύ να του διδάξεις!



 Βιβλιογραφία:   
  •  ΥΠΕΠΘ (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού -Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β.
  •  Ρίτσος,Γ.(2009) 18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας. Αθήνα: ΚΕΔΡΟΣ
  • 31nipiagogeio.blogspot.com





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου