Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

ΠΩΣ ΛΕΓΕΤΑΙ ΑΛΛΙΩΣ Η ΕΥΤΥΧΙΑ...1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης

΄
" Πώς λέγεται αλλιώς η ευτυχία;"

1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης


Στο πλαίσιο του προγράμματος της Φιλαναγνωσίας στο Νηπιαγωγείο, διαβάστηκε στα παιδιά το βιβλίο της Beatrice Alemagna , "Το γιγάντιο πραγματάκι" από τις εκδόσεις Κόκκινο.Το βιβλίο στάθηκε η  αφορμή για να προβληματιστούμε με  τα παιδιά για  την έννοια της ευτυχίας.Στην ιστοσελίδα του εκδότη μπορεί να διαβάσει κανείς πώς η συγγραφέας "είδε" την ευτυχία:
"Μια μέρα του καλοκαιριού πέρασε από ΄δώ, ξυστά από τα πόδια του Παύλου. Κάποιοι το βρίσκουν στις μυρωδιές, στα βλέμματα, στις αγκαλιές των άλλων. Οι άνθρωποι το κυνηγούν χωρίς σταματημό. Άλλοτε, πάλι, προσπαθούν να το αποκτήσουν με χρήματα ή να το κλείσουν σε ένα κουτί. Όμως, αδύνατον να το κρατήσεις. Πάντα ξεγλυστρά. Στριφογυρίζοντας σαν φυλλαράκι, στέκεται σ’ έναν ώμο. Ύστερα πετά, εξαφανίζεται. Ήταν εκεί, μπροστά στα μάτια μας. Για άλλη μια φορά, δεν το είδαμε. Αυτό το αόρατο και όμως γιγάντιο πραγματάκι μια μέρα κάποιος τ’ ονόμασε ευτυχία"  .


  • "Αναζητώντας το γιγάντιο πραγματάκι"

Με τα παιδιά διαβάσαμε το βιβλίο και παράλληλα προσπαθούσαμε να ανακαλύψουμε μέσα στις εικόνες ποιο είναι αυτό το  "πραγματάκι" που είναι γιγάντιο.Στις υποθέσεις που έκαναν τα παιδιά η σκέψη τους προσανατολιζόταν πάντα σε αντικείμενα και  πλάσματα που είχαν να κάνουν περισσότερο με τις εμπειρίες που είχαν μέσω των αισθήσεών τους :πολυκατοικίες , μηχανήματα , δεινόσαυροι κλπ.Φτάνοντας στο τέλος του βιβλίου όπου αναφέρει ότι:"Αυτό το αόρατο και όμως γιγάντιο πραγματάκι μια μέρα κάποιος τ’ ονόμασε ευτυχία"  , φανερώθηκε η έκπληξη όλων!!Συνεχίσαμε με το βιβλίο αλλά αυτή τη φορά από το τέλος προς την αρχή , αναζητώντας το "τι  είναι αυτό που κάνει ευτυχισμένα τα πρόσωπα στις εικόνες του βιβλίου

Τα παιδιά περιέγραψαν πότε τα ίδια νοιώθουν ευτυχισμένα.Στις απαντήσεις τους βέβαια φαινόταν ότι η ευτυχία έρχεται με την άμεση απόλαυση κάποιων πραγμάτων:"Είμαι ευτυχισμένη , όταν τρώω πρωι ,μεσημέρι , βράδυ σοκολάτα" ,"Όταν μου αγοράζουν παιχνίδια" και κάποια είπε: "Λατρεύω να στέκομαι στη βροχή!!"Έγινε προσπάθεια μέσω της συζήτησης να κατανοήσουν τα παιδιά την ευτυχία που έρχεται από την άμεση απόλαυση κάποιων πραγμάτων σε αντίθεση με εκείνη που μας κάνει μακροπρόθεσμα ευτυχισμένους.Στη συνέχεια δόθηκε στα παιδιά ένα μικρό  κομμάτι από διαφάνεια πλαστικοποίησης και τους ζητήθηκε να ζωγραφίσουν το δικό τους "γιγάντιο πραγματάκι" χωρίς να το αποκαλύψουν στους άλλους.Όταν όλα τα "γιγάντια πραγματάκια" είχαν ζωγραφιστεί τα προβάλλαμε στον διαδραστικό πίνακα και τα παιδιά μάντεψαν τι φέρνει ευτυχία στους συμμαθητές τους .














  • "Έχει χρώμα η ευτυχία;"
Από την προηγούμενη δραστηριότητα χρησιμοποιήσαμε τις διαφάνειες  και τις τοποθετήσαμε πάνω σε χρωματιστά χαρτιά .Κάθε φορά τα "πραγματάκια" έπαιρναν διαφορετικό χρώμα.Η ευτυχία λοιπόν έχει πολλές αποχρώσεις όπως λέει και η συγγραφέας.






Στη συνέχεια προβάλαμε μια παρουσίαση με εικόνες ανθρώπων που έδειχναν ευτυχισμένοι : 


  • "Η ευτυχία έχει παντού το ίδιο όνομα;"



    Παρατηρώντας δυο εικόνες που έδειχναν  το εξώφυλλο του βιβλίου ,η μια από την ελληνική έκδοσή του και η άλλη από τη γαλλική ζητήθηκε από τα παιδιά να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές.Η προσοχή τους επικεντρώθηκε στα γράμματα των τίτλων (ο ένας στα ελληνικά και ο άλλος στα γαλλικά).Διαβάζοντας τη γαλλική λέξη "gigantesque"συνειδητοποίησαν ότι τους θυμίζει την ελληνική "γίγαντας". Ξεκινώντας από τον τίτλο τέθηκε η ερώτηση άραγε το "γιγάντιο πραγματάκι" λέγεται παντού ευτυχία;Προβάλλαμε τον παγκόσμιο χάρτη πάνω στον οποίο είχαμε τοποθετήσει μερικές από τις εικόνες της προηγούμενης παρουσίασης και τη λέξη ευτυχία γραμμένη σε διάφορες γλώσσες του κόσμου.Κάνοντας κλικ σε κάθε λέξη άνοιγε η σελίδα  http://translate.google.gr/ από την οποία τα παιδιά άκουγαν την προφορά της συγκεκριμένης λέξης.Και στο τέλος συμπεράναμε ότι όπως και αν γράφεται ,όπως κι αν λέγεται το "τεράστιο πραγματάκι" είναι πάντα η ευτυχία(πρόσκαιρη ή μακροπρόθεσμη..) που νιώθουν οι άνθρωποι σε όλα τα μέρη της γης.





    • "Πού κρύβεται η ευτυχία;"


    Τα παιδιά χρησιμοποιώντας τα εργαλεία σχεδίασης του διαδραστικού ζωγράφιζαν πράγματα που τους κάνουν ευτυχισμένους/ες.Το πρόβλημα ήταν ότι οι υπόλοιποι έπρεπε παρατηρώντας τις κινήσεις του χεριού , να μαντέψουν τι σχεδίαζε ο συμμαθητής τους , αφού  ένα  χαρτόνι έκλεινε το φακό του προβολέα ,προσωρινά .Ύστερα αποκαλυπτόταν σε όλους το σχέδιο.



    μια καρδιά:


     ένας δεινόσαυρος:

     ένας φίλος:



    • "Η συμμετοχή στην  ομάδα είναι ευτυχία"
    Επειδή κάθε φορά που "γιορτάζει" το βιβλίο στην τάξη μας χωριζόμαστε σε ομάδες και κάνουμε δραστηριότητες σχετικά με αυτό ,

    • Αυτή τη φορά κάποιοι ανέλαβαν να συναρμολογήσουν τον "χάρτη της ευτυχίας" ,... 







    • ... άλλοι να ζωγραφίσουν μια εικόνα από το βιβλίο για να μπει στο ταμπλό της φιλαναγνωσίας , 





    • ...άλλοι να γράψουν τον τίτλο του πάνω στην "τούρτα" ,





    •  Κάποιοι έφτιαξαν τη "συνταγή" (υπάρχει άραγε;) της ευτυχίας(και όταν αναρωτηθήκαμε τι υλικά θα έχει μια τέτοια συνταγή , τι νομίζουν ότι πρέπει να έχουν οι άνθρωποι για να είναι ευτυχισμένοι , κάποιο κοριτσάκι εδώ , μίλησε για τους ανθρώπους "εκεί που έγινε ο σεισμός ότι θα ήθελαν να έχουν ένα σπίτι γιατί γκρεμίστηκε το δικό τους"!!),






    • Κάποιοι ζωγράφισαν τα γιγάντια δικά τους πραγματάκια και κάποιοι στην ομάδα τους βοήθησαν να τα γράψουν.






    Για να κατανοήσουν τα παιδιά πού βρίσκεται η ευτυχία , αν πρέπει να την αναζητάμε στις άμεσες απολαύσεις ή στις επιλογές του  τρόπου ζωής μας ο οποίος θα μας οδηγήσει να είμαστε ευτυχισμένοι  μακροχρόνια ,είναι σίγουρα κάτι στο οποίο πρέπει να εξασκηθούν.Η ευτυχία έχει πολλές αποχρώσεις όπως ταυτόχρονα να έχει και πολλούς αποδέκτες..



    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

     Alemagna, Β. (2011).Το γιγάντιο Πραγματάκι. Καλαμάτα:  ΚΟΚΚΙΝΟ.
    Sharp,Α,-Μ., & Splitter,L ,J. (2011). Φιλοσοφία για Παιδιά. Ζεφύρι Αττικής: Διάδραση

    2 σχόλια:

    1. Εξαιρετικό θέμα, εξαιρετική προσέγγιση. Ομολογώ ότι δεν ήξερα το ιστολόγιό σας. Μόλις σας πρόσθεσα στην λίστα μου. Καλή συνέχεια.

      ΑπάντησηΔιαγραφή